Jika Kamu Punya Hajat Penting, Dirikanlah Sholat Sunnah Ini Agar Cepat Allah Kabulkan

Barangsiapa yang masih ada sesuatu hajat pada urusan dunia ataupun akhirat sampai sunat beliau bersolat sekurangnya dua rakaat meminta pada allah ditunaikan hajatnya itu.

Solat hajat dikerjakan jika terdapat hajat yang berarti ataupun mustahak serupa memohon selamat ekspedisi, memohon dikasih kesembuhan menurut sakit, memohon lepas dari bencana dan juga yg seumpamanya.

Tidak disunatkan solat hajat buat kasus remeh temeh serupa kerana mahu gunakan pakaian ataupun mahu duduk bangun.

Nir bolih solat hajat kerana kasus yg haram serupa memohon kasus dosa dan jua seumpamanya.

Solat hajat ini tercantum solat – solat yg sunat. Wajib  dikerjakan beliau pada siang ataupun malam. Dalil sunat solat hajat:

berdasarkan ‘uthman bin hunaif ra. Menyampaikan:
أَنَّ رَجُلاً ضَرِيرَ الْبَصَرِ أَتَى النَّبِيَّ فَقَالَ: ادْعُ اللهَ لِي أَنْ يُعَافِيَنِي. فَقَالَ: إِنْ شِئْتَ أَخَّرْتُ لَكَ وَهُوَ خَيْرٌ وَإِنْ شِئْتَ دَعَوْتُ. فَقَالَ: ادْعُهْ. فَأَمَرَهُ أَنْ يَتَوَضَّأَ فَيُحْسِنَ وُضُوءَهُ وَيُصَلِّىَ رَكْعَتَيْنِ وَيَدْعُوَ بِهَذَا الدُّعَاءِ: اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ وَأَتَوَجَّهُ إِلَيْكَ بِمُحَمَّدٍ نَبِيِّ الرَّحْمَةِ. يَا مُحَمَّدُ، إِنِّي قَدْ تَوَجَّهْتُ بِكَ إِلَى رَبِّي فِي حَاجَتِي هَذِهِ لِتُقْضَى. اللَّهُمَّ فَشَفِّعْهُ فِيَّ

“sungguhnya seorang lelaki yg lenyap penglihatannya telah menghadiri nabi saw hingga berkata beliau: doakan aku  wahai nabi supaya allah sembuhkan aku  ini. Hingga jawab baginda: bila kalian mahu aku  hendak tundakan buat kalian permintaan kalian ini. Dia lebih baik. Dan pula jika kalian mahu jua, saya hendak doakan kalian.

Istilah lelaki itu: doakanlah saya. Sampai nabi saw menyuruhnya merogoh wuduk dan juga mengelokkan wuduknya itu & pula bersolat dua rakaat dan pula berdoa menggunakan doa ini:

”ya allah sungguhnya aku  memohon pada mu dan pula aku  hadapkan wajahku kepada mu dengan berkat nabi muhammad pembawa rahmat. Wahai nabi muhammad sungguhnya saya sudah hadapkan wajahku menggunakan berkatmu kepada tuhanku dalam hajatku ini izin ditunaikan beliau. Ya allah terimalah syafaatnya untuk saya. ” (hadith ibnu majah & jua tirmizi)
trik perlaksanaan
solat sunat hajat sama triknya serupa solat sunat yang lain samada dalam ketentuan & pula adabnya. Cita-cita solat hajat kala bertakbir yakni hadirkan pada pada hati:

“aku  kerjakan solat sunat hajat 2 rakaat kerana allah taala” ataupun niat – niat yg mempunyai penafsiran yg sama.

Selepas membaca fatihah hendaklah dibaca surah mana yg gampang untuk kita. Begitu jua pada rakaat yang ke 2.

Selepas berikan salam hendaklah berdoa memohon kepada allah supaya hajat kita tercapai.

Antara doa yg elok  dibaca yakni doa lelaki yang tersebut pada hadith pada atas tersebut ataupun doa berikut:
لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ الْحَلِيمُ الْكَرِيمُ، سُبْحَانَ اللهِ رَبِّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ، الْحَمْدُ لِلهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ، أَسْأَلُكَ مُوجِبَاتِ رَحْمَتِكَ وَعَزَائِمَ مَغْفِرَتِكَ وَالْغَنِيمَةَ مِنْ كُلِّ بِرٍّ وَالسَّلاَمَةَ مِنْ كُلِّ إِثْمٍ، لاَ تَدَعْ لِي ذَنْبًا إِلاَّ غَفَرْتَهُ وَلاَ هَمًّا إِلاَّ فَرَّجْتَهُ وَلاَ حَاجَةً هِيَ لَكَ رِضًا إِلاَّ قَضَيْتَهَا، يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ

“tiada ilahi yg sebenar – sahih melainkan allah yang maha lemah lembut & juga maha mulia. Maha suci allah yg memiliki arasy yang amat besar . Seluruh pujian itu adalah kepunyaan allah. Aku  mohon kepada mu seluruh yg mengundang rahmat mu. Yg memperoleh keampunan mu. Dan jua kekayaan menurut seluruh kebaikkan dan pula selamat berdasarkan semua dosa. Janganlah kamu tinggalkan saya dalam kondisi berdosa melainkan kamu ampunkan. Dan pula tidak jua pada kegundahan melainkan engkau  bagikan jalur kelepasan. Dan jua tiada masih ada sebarang hajat yg engkau  redha melainkan kamu tunaikannya. Wahai dewa yg sangat mencintai berdasarkan seluruh yg menyayangi. ”
Jika Kamu Punya Hajat Penting, Dirikanlah Sholat Sunnah Ini Agar Cepat Allah Kabulkan

Iklan Atas Artikel

SPONSOR

Iklan Tengah Artikel 1

Sponsor

Iklan Tengah Artikel 2

SPONSOR